Skuteczna optymalizacja strony.
Prawidłowa i przede wszystkim skuteczna optymalizacja strony, to jedno z najważniejszych działań w pozycjonowaniu stron internetowych. Poniżej przedstawiam kilka głównych aspektów optymalizacji, na które powinno się zwracać uwagę w pierwszej kolejności, a których poprawne wdrożenie, z całą pewnością przełoży się na poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Co znajdziesz w treści?
Dlaczego skuteczna optymalizacja strony jest tak istotna?
Nie od dziś wiadomo, iż algorytm wyszukiwarki Google ulega stałym zmianom, mającym na celu przede wszystkim poprawę wyników wyszukiwania. Wobec tego także i działania związane z pozycjonowaniem stron muszą ulegać stałym modyfikacjom. To, co jeszcze niedawno przynosiło odpowiednie, wymierne efekty, na chwilę obecną niestety nie zawsze się sprawdza. Skutkiem tego, koniecznie trzeba podejmować zupełnie inne, bardziej kreatywne działania. Jednym z takich działań jest skuteczna optymalizacja strony, która, jak się okazuje, w ostatnim czasie ma coraz silniejszy wpływ na pozycję strony w rankingu wyszukiwarki Google.
Szybkość działania serwisu.
Skuteczna optymalizacja strony, wymaga od nas przede wszystkim zwrócenia uwagi na szybkość ładowania się strony. Aby osiągnąć zadowalający czas ładowania się strony warto skorzystać z kilku ciekawych rozwiązań, między innymi takich jak:
- mechanizm cache – który będzie zapisywał wygenerowaną dynamicznie zawartość strony w odpowiednim folderze na serwerze, dzięki czemu, w przypadku kiedy trzeba będzie zaprezentować takie same wyniki użytkownikowi, nie będzie konieczne wykonywanie całego kody strony, tylko przedstawienie wygenerowanej już treści, co znacznie odciąży serwer i oczywiście skróci czas oczekiwania użytkowania (jest to też element wygody użytkownika, o czym powiemy w następnych akapitach).
- Kompresja serwera – bardzo przydatny mechanizm uruchamiany z poziomu serwera (niektóre serwery mają włączoną kompresję Gzip, zaś na innych trzeba wykonać to samodzielnie, lub z pomocą supportu technicznego)
- Kompresja skryptów oraz kodu CSS – to także bardzo ważna rzecz, która znacznie przyspieszy proces ładowania się strony. Warto tutaj zwrócić uwagę na miejsce ładowania poszczególnych skryptów. Najlepiej, jeśli na początku kodu strony ładowane będą tylko te skrypty, które mają bezpośredni wpływ na wygląd i funkcjonalność serwisu.
- Zmniejszenie rozmiaru zdjęć – jest to bardzo częsty błąd na stronach internetowych. Niektórzy właściciele serwisów zupełnie niepotrzebnie umieszczają na swoich witrynach zbyt dużej jakości zdjęcia, które nie są nikomu potrzebne. W treści strony warto pomyśleć o miniaturach, i to od razu przekonwertowanych, bowiem konwersja w locie także wpływa na obciążenie serwera oraz zwolnienie działania strony. Duże rozmiary zdjęć, jeśli to konieczne warto pozostawić tylko do pobrania dla użytkowników.
Wygoda użytkownika.
To także bardzo istotny czynnik wpływający na pozycję w wynikach wyszukiwania. Strony wygodne, są częściej odwiedzane przez użytkowników powracających, zaś Google bardzo często monitoruje czas, w jakim użytkownik po przejściu na dany serwis, wrócił do wyszukiwania. W tej kwestii znajdziemy kilka przydatnych serwisów, badających wygodę użytkowania, jak również prędkość strony, między innymi Google Page Speed Insights, które to narzędzie wskaże nam wszystkie błędy i niedociągnięcia, które wpływają na obniżanie naszego rankingu.
Mobilna wersja strony.
W ostatnim czasie Google zapowiada także, iż w przypadku braku mobilnej wersji strony, serwisy będą karana obniżeniem pozycji w rankingu. Jest to spowodowane dość intensywnym przyrostem użytkowników, korzystających z mobilnych urządzeń. Wyjście naprzeciw ich potrzebom będzie skutkować nie tylko większą liczbą zadowolonych użytkowników, ale także podniesieniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Warto tutaj przygotować starannie wersje mobilną, aby komfort użytkowania był możliwie jak najwyższy.
Optymalizacja treści.
Rzecz jasna, treść strony w dalszym ciągu jest bardzo istotna. Należy tutaj zadbać o jej wartość oraz unikalność, aby algorytm wyszukiwarki mógł uznać ją za jak najbardziej wartościową. Dobrze przygotowana treść, poprawnie zoptymalizowana pod konkretne słowa kluczowe będzie jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycję w rankingu. Tego wymaga od nas skuteczna optymalizacja strony.
W procesie optymalizacji treści należy zwrócić uwagę przede wszystkim na takie kwestie jak:
- Tytuł strony – powinien zawierać słowo kluczowe lub tez jego odmianę, a jednocześnie być jak najbardziej naturalnym. Koniecznie musi być odzwierciedleniem zawartości konkretnej strony. Dla każdej strony w obrębie całego serwisu należy przygotować odrębny tytuł.
- Meta Tagi – Tagi description i keywords, powinny być odpowiednio wypełnione, bez przesadnego upychania słowami kluczowymi, jednak ze zwróceniem na nie uwagi. Co prawa atrybut keywords nie jest już istotny dla pozycjonowania w wyszukiwarce Google, niemniej jednak inne wyszukiwarki jeszcze zwracają na niego uwagę, a to przecież zawsze dodatkowi użytkownicy.
- Znaczniki h1 – h6 – są to zdecydowanie najważniejsze znaczniki w treści strony. Wskazują one wyszukiwarce najważniejsze słowa w treści. Znacznik h1, może być wykorzystany tylko raz, natomiast pozostałe dowolnie. Warto zadbać o umieszczenie słów kluczowych przynajmniej w znacznikach h1 oraz h2. Są one wskazaniem, które fragmenty tekstu są najważniejsze, a które mniej istotne. Warto tutaj jednak trzymać się pewnej struktury tekstu i w zgodzie z tym używać nagłówków h1-h6
- Wytłuszczenia – warto także pomyśleć o tym, aby najważniejsze z punktu widzenia pozycjonowania oraz wygody użytkownika słowa w treści strony uwypuklić poprzez ich wytłuszczenie. Dzięki temu zyskamy kolejne słowa kluczowe interpretowane przez algorytm wyszukiwarki, jako te najważniejsze.
Oczywiście wszystkie te działania powinny być przeprowadzane w granicach zdrowego rozsądku, aby zapewnić sobie unikalną i wartościową dla użytkownika treść, a jednocześnie nie podpaść pod spamowanie słowami kluczowymi. Musimy pamiętać iż skuteczna optymalizacja strony w żadnym razie nie może być przesadzona.
Optymalizacja obrazów.
Kolejnym aspektem będzie tutaj optymalizacji obrazków, które także mają dość istotny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Otóż, obrazki powinny posiadać poprawnie wypełnione atrybuty alt oraz title, które pozwolą nie tylko na zamieszczenie w treści strony kolejnych słów kluczowych, ale także na wyszukiwanie naszych obrazów poprzez grafiki google, co może być w wielu przypadkach także dość cennym źródłem ruchu na stronę. W tym aspekcie należy pamiętać o tym, iż atrybuty te powinny opisywać zawartość strony a nie być tylko zlepkiem słów kluczowych. W wielu przypadkach odpowiednia korekta tych właśnie atrybutów, pozwala na wyraźny wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania, jak i na zwiększenie ruchu do strony.
Linkowanie wewnętrzne.
Bardzo ważnym elementem będzie prawidłowa struktura linków, oraz linkowanie wewnętrzne. Jeśli chodzi o strukturę linków, to powinniśmy raczej unikać budowy w której będą się dublować słowa kluczowe. Dość dobrym wzorem będzie tutaj przykład: http://www.domena.pl/pozycjonowanie-stron/. Bardzo ważną kwestią jest też separator, w ramach którego najlepiej jest używać zwykłego myślnika, bowiem podkreślniki niestety nie są poprawnie czytane przez robota wyszukiwarki. Warto także pamiętać, aby strony najważniejsze były jak najłatwiej dostępne, najbliżej poziomu głównego strony.
Dobrym rozwiązaniem jest także zastosowanie okruszków (ang. breadcrumbs), które pozwalają użytkownikowi o wiele łatwiej poruszać się po stronie i zawsze pokazują gdzie akurat się znajduje, i jak wrócić do podstawowych działów.
Mechanizm naczyń połączonych
Można wręcz pokusić się o sformułowanie, iż jest to jeden, ogromny mechanizm naczyń połączonych. To, jakie pozycje osiągniemy w wynikach wyszukiwania Google, jest uzależnione od wielu czynników. Jeśli którykolwiek z nich zaniedbamy, z całą pewnością nie osiągniemy wyników, które byśmy mogli osiągnąć. Poza tym, skuteczna optymalizacja strony internetowej będzie procesem ciągłym. Niemal zawsze coś można poprawić, zmienić, skorygować. Następnie odczekać kilka tygodni i sprawdzić jakie rezultaty przyniosły nasze zmiany.
Podsumowanie
Oczywiście skuteczna optymalizacja strony jest o wiele bardziej skomplikowana, tutaj zaś przedstawiam zaledwie te podstawowe, najważniejsze, które w pierwszej kolejności przyczynią się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania, oraz do poprawy jej użyteczności. Z punktu widzenia pozycjonowania stron, będzie to bardzo ważna kwestia, bowiem bez poprawnie przeprowadzonej optymalizacji serwisu, chociażby w podstawowym zakresie, niestety nie będzie możliwe osiągnięcie zadowalających pozycji w wynikach wyszukiwania, a to przecież jest głównym celem, jeśli chodzi o skuteczne pozycjonowanie stron.
Dlatego też, jeszcze raz chciałbym tutaj wyczulić wszystkich właścicieli witryn internetowych na to, aby zwrócili szczególną uwagę na kwestie związane z optymalizacją swojej witryny oraz zapewnili swoim użytkownikom jak najwyższy poziom wygody korzystania z serwisu. Z całą pewnością bardzo szybko znajdzie to swoje odzwierciedlenie w wyższych pozycjach naturalnych wyników wyszukiwania Google.
Warto też zajrzeć na stronę https://pl.wikipedia.org/wiki/Optymalizacja_stron, gdzie znajdziemy garść podstawowych informacji o procesie optymalizacji strony.