Optymalizacja strony internetowej - opis pojęcia optymalizacji stron internetowych i podstawowych zagadnień z tym procesem związanych - sownik pojęć SEO - innveo.pl

Optymalizacja strony internetowej

Optymalizacja strony internetowej to działanie z zakresu on-site, czyli realizowane bezpośrednio na stronie internetowej. Polega na przygotowaniu strony w taki sposób, aby była ona optymalnie widoczna dla robotów wyszukiwarek i zgodna ze wszystkimi standardami. Dzięki temu będzie bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania Google.

Po co komu optymalizacja strony internetowej?

Poprawna optymalizacja strony internetowej to zbiór wielu działań, które można określić przeprowadzając audyt strony. Możemy znaleźć różnorodne darmowe serwisy oferujące audyt strony, jednakże jest to jedynie działanie wstępne. Może się też sprawdzić w przypadku niedużych stron, wizytówek firmowych, bez zbyt wielkiej konkurencji. W takich przypadkach, można sobie bowiem pozwolić na pewne niedociągnięcia optymalizacyjne.

Audyt strony internetowej

Do pełnego audytu, niezbędny będzie specjalista z profesjonalnym i kosztownym oprogramowaniem. Tylko w taki sposób można będzie ustalić te obszary konstrukcji strony, które wymagają interwencji i poprawy.

Dzięki poprawnie przeprowadzonej optymalizacji, roboty wyszukiwarek widzą stronę w zupełnie inny sposób niż przed optymalizacją. W procesie tym, uzyskujemy zamierzone efekty widoczności strony dla odpowiednich zapytań. Takich, które wygenerują ruch na stronie i doprowadzą do sprzedaży produktów oraz usług.

Najważniejsze aspekty związane z optymalizacją stron.

Na poprawny proces optymalizacji strony internetowej składa się wiele czynników z których najważniejsze to:

  1. Ustalenie jednego adresu domeny – często mamy do czynienia z sytuacją, w której domena jest widoczna pod dwoma adresami, czyli pod adresem http://www.mojadomena.pl i http://mojadomena.pl. Wydaje się to bez znaczenia, jednak dla Google jest to szalenie istotne, bowiem widzi tę samą treść pod dwoma adresami, a Google nie lubi Duplicate Content .
  2. Optymalizacja meta tagów – Title, description i keywords
  3. Sprawdzenie poprawności kodu strony –  walidacja narzędziem https://jigsaw.w3.org/css-validator/ oraz poprawa wszelkich niezgodności.
  4. Optymalizacja obrazów na stronie – dopasowanie ich rozdzielczości do rozmiarów ekranu, zastosowanie nowych, lżejszych typów multimediów takich jak WebP. Przy obrazach należy także pamiętać o atrybucie alt, który jest istotny dla wyszukiwarki, i pozwala odczytać zawartość grafiki dla osób niewidomych.
  5. Linkowanie wewnętrzne – zadbanie o to, aby do każdej podstrony serwisu prowadziły odnośniki z odpowiednio dobranym do jej zawartości anchor textem. Dzięki temu, zyskują użytkownicy (UX) oraz roboty wyszukiwarek. Te drugie, łatwiej poruszają się po stronie i mogą poprawnie kategoryzować jej zawartość.
  6. Optymalizacja szybkości ładowania strony – usuwanie zbędnego kodu strony, minimalizacja kodu CSS i JavaScript, wykorzystanie mechanizmu Cache, optymalizacja serwera.
  7. Optymalizacja treści stronynasycenie tekstu słowami kluczowymi w taki sposób, aby tekst był w dalszym ciągu zrozumiały dla użytkownika. Treść strony musi odpowiadać na pytania użytkowników, zapewniam im rzetelne i wartościowe informacje, których poszukują. Z drugiej strony, treść musi być jednocześnie zoptymalizowana tak, aby roboty wyszukiwarek mogły ją poprawnie kategoryzować i wyświetlać w wynikach wyszukiwania dla określonych zapytań.
  8. Optymalizacja strony internetowej dla przeglądarek mobilnych – jeśli zapewnimy, że strona będzie dobrze wyświetlać się na smartfonach, to zyskamy dodatkowy ruch. Coraz więcej ludzi korzysta tylko ze smartfonów bądź tabletów. Dodatkowo, Google premiuje strony poprawnie zoptymalizowane w tym zakresie.

Wszystkie te działania (i jeszcze wiele innych) wymagają odpowiedniej wiedzy i czasu. W przypadku małych stron, możliwe jest samodzielne ich przeprowadzenie. Jednakże w przypadku dużych serwisów, czy też sklepów, może się to okazać zbyt trudne i czasochłonne, do samodzielnej realizacji.

Automatyczna optymalizacja strony internetowej.

W przypadku korzystania z popularnych systemów CMS (Content Managment System) takich jak WordPress, możliwe jest wykorzystanie wtyczek usprawniających optymalizację. Popularnymi wtyczkami są :

  1. All In Once Seo Pack – optymalizacja treści wpisu
  2. Yoast Seo – j.w.
  3. Rank Math Seo – j.w.
  4. Imagify – minimalizacja i zmiana formatu obrazów.
  5. Smush – j.w.
  6. LiteSpeed cache – serwowanie statycznej wersji strony
  7. W3 Total Cache – j.w.
  8. WP Super cache – j.w.

Trzeba jednak podkreślić, iż każda zainstalowana wtyczka dodatkowo obciąża serwer i powoduje kolejne zapytania do bazy danych. Przekłada się to na opóźnienie ładowania strony. Popularny JetPack, zapewnia wiele dobrych narzędzi, jednak znacznie opóźnia ładowanie strony. Warto więc korzystać z wtyczek z umiarem. Nie należy też stosować dwóch wtyczek realizujących to samo zadanie. Będą się one po prostu „gryźć” opóźniając ładowanie strony, lub całkowicie ją unieruchamiając.

Podsumowanie.

Optymalizacja strony internetowej jest więc procesem wymagającym wiedzy i doświadczenia oraz dostępu do odpowiednich narzędzi. Jest to także jeden z kluczowych czynników rankingowych uwzględnianych przez algorytm wyszukiwania Google. Poprawna optymalizacja strony internetowej ma więc istotny wpływ na samo pozycjonowanie stron internetowych.